Det danske magasin i Spanien
Når apriludgaven af Danesa kommer på gaden, er jeg formentlig næsten lige ankommet til Cancun i Mexico til en måneds ferie.

Jeg glæder mig enormt. Fingrene danser hen over tangenterne og har svært ved at ramme de rigtige bogstaver.
Der er en frase, der siger ”at den der rejser alene, rejser hurtigst.” Der er måske noget om der. I hvert fald er det mit lod at rejse alene, og jeg kan rigtig godt lide det. Jeg har gjort turene til Mexico alene mange gange. Måske netop derfor kommer jeg ofte i snak med mine medrejsende. Vi rummer alle en historie og et liv og har alle forskellige baggrunde.
Sidste gang sad jeg ved en ung mexicansk pige, der lige var blevet gift med en franskmand, og en stor del af rejsetiden gik med at se smukke billeder fra det enorme bryllup og høre beretninger om bryllupstraditioner, mad, tøj, gæster osv.

I Cancun bliver jeg hentet af min ”hjerteven”. Vi bliver et par dage inde midt i Downtown. Jeg kan vældig godt lide Cancun, og har boet mange steder i det område, der hedder ” Zona Hotellera,” der er et luksuriøst område med mange hoteller direkte ned til vandet og med ekstra vagter til turisterne, som er befolkningens største indtægt. Der er pinligt rent overalt.
Cancun er arkitektonisk en meget smuk by og udsmykket med mange skulpturer med historier omkring stedets oprindelige befolkning, mayaerne. Hver skulptur har sin egen historie, som jeg er meget betaget af, men desværre har glemt lige så hurtigt, som jeg er blevet det fortalt.
Her i Downtown bor de lokale mexicanere. Det er et totalt andet liv end i ”Zona Hotellera”. De materielle goder, som vi tager for givet, er langt fra hverdagen hos hovedparten af befolkningen, men der er hjerterum.
Jeg ved, at noget af det første, jeg foretager mig, er at gå ned til den lokale vandautomat medbringende en tom fem liters dunk og tappe vand fra hanen. Ved disse vandautomater er vandet billigt. Vand kan ellers godt være en bekostelig affære, hvis det skal købes i de butikker.
Jeg medbringer koralsand i pulverfrom. Koralsand kommer fra okinawas koraller i Japan og er gode både som kosttilskud, men også til at rense vand for skadelige stoffer. Et brev rækker til fem liter vand. Vandet smager med dette pulver endnu bedre og har helt bestemt været med til at holde mig rask på turene.
Traditionen tro hilser jeg på gode venner, nemlig baptistpræsten Angel og hans kone og deres børn. Jeg er så betaget af deres kirke, selvom den blot er et stort rum uden vinduer men store åbne huller med naturligt gennemtræk, hvilket er dejligt, når er er 30 graders varme. Der er en livsbekræftende stemning til gudstjenesterne, som er fyldt med musik og sang.
Der er meget varmt i Cancun med kun få strande, som er tilladt at komme på, hvis du ikke bor på et af hotellerne. De offentlige strande er altid fyldt med mange støjende mennesker og børn.
Lige så skønt det er at mærke det pulserende liv i Cancun, lige så godt føles det også at tage derfra og videre ud til Yucatan halvøen. Rejsen foregår med den lokale bus og tager ca. fire timer og er en lidt blandet og alligevel sjov oplevelse.
Yucatan halvøen er det sted, hvor jeg føler, at tiden er gået i stå. Jeg holder fantastisk meget af halvøen. Der kommer jeg totalt ned i gear.
Jeg har hver gang boet lige ud til stranden.
Denne gang skal jeg bo i et lille bitte hus, der ligger på en kæmpestor grund med fem sunde stærke palmetræer, hvor udgangen fører direkte til stranden.

Kosttilskud til rejsen

Da jeg for mange år siden studerede esoterisk psykologi havde vi timer i numerologi, hvor min lærer fortalte mig at jeg var en ”sekser.” Det havde vi stor morskab af. Dengang arbejdede jeg som sygeplejerske, og Gerda, der var læreren, forklarede mig, at jeg sandsynligves ville tage flere piller end jeg ville give patienterne.
Heldigvis blev det ikke de allopatiske piller, jeg valgte, men derimod de komplementære kosttilskud, som jeg ganske rigtig tager mange af, og føler, de er med til at give mig et vitalt og aktivt liv.
På rejsen er kufferten da også fyldt med kosttilskud, der sammen med en god bog prioriteres højest. Jeg kan ikke forlige mig med E-bøger.

De kosttilskud jeg tager, er ændret lidt i forhold til dem, jeg tager til hverdag.
Jeg har fyldt medicinæsker til fire uger, og der ligger i hver æske:
1 stk. multivitamin/mineralpille
2 stk. Omega-3. Jeg har valgt at tage omega-3 i algeform i stedet for fra fiskeolie. Jeg føler, der bekommer mig bedre end traditionelle fiskeolie.
3 stk. C-vitaminer på 1000 mg. Jeg har valgt dem med mange bioflavonoider og langsom optagelighed, så jeg er dækket ind døgnet rundt.
3 stk. MSM som kapsler. MSM er en sulfur, der er energigivende, god for allergi, smerter og gigt.
3 stk. Astragalus, der er fra planten astragel. Den er god for immunsystemet, virker anti-aging, energigivende og god for hjerte og kredsløb og en hjælp til nyrerne.
1 stk. af min uundværlige huskepille med bl.a. russisk rod og lecithin.
3 stk. Q10 af 100 mg, som hjælper alle cellerne og specielt mitochondrierne i cellerne, der er kroppens energi fabrik.

Yderligere har jeg medbragt mit lille nødlager, der er et sammensurium af forskellige ting.
Da jeg er blodtype 0, er jeg specielt udsat for myggestik. Det er, som om myggene allerede sidder i lufthavnen og venter på min ankomst. Denne gang håber jeg at kunne snyde dem. Jeg har medbragt ekstra B-vitaminpiller og vil dertil tilføje 300 mg B1(tiamin) dagligt.

Jeg vil være forberedt på, at maden kan genere min mave. Jeg elsker de små gadekøkkener og har derfor medbragt godt med probiotika, hvis der skulle være problemer. Det er ikke farligt at dosere højt af probiotika.

I tilfælde af forkølelse eller andre infektioner har jeg medbragt et ekstra glas C-vitaminer. Bare det at jeg ved, at de er med, gør mig godt tilpas.

Selvfølgelig medbringer jeg også myggebalsam både forebyggende og behandlende.
Det er jeg desværre ikke så god til at bruge, da huden jo også skal smøres med en solfaktor, selvom jeg nogle uger før har taget tabletter til at gøre huden solstærk. Jeg er af naturen rødhåret, selvom det er gråt nu, og har en meget sart hud, der desværre ikke har let ved at blive flot solbrun.

Jeg bliver så let både køre- og luftsyg, så jeg har også medbragt ingefærkapsler.
Ingefær har jeg brugt i mange år, når jeg har skullet køre langt. De sløver ikke, så man roligt selv kan køre bilen.

Med ovenstående føler jeg mig godt rustet til hvile og afslapning med lange gåture langs stranden om morgenen, som er mit bedste tidspunkt pånten spankulerer dhåretobiotic, om morgenen, som er mit bedste tidspunkt p dagenat blive flot solbruntærk. ren rødhåretobiotic, dagen.
Stranden er totalt uspoleret. I vandkanten spankulerer fugle af alle størrelser og farver. På stranden løber ofte hunde frit omkring. De har deres hjem forskellige steder, men er altid på udkig efter godbidder. Er godbidderne særlig gode fra en bestemt person, der måske oven i købet også er venlig, slår de sig ned omkring huset.
Sidste gang jeg var på Yucatan halvøen boede jeg ikke så langt fra, hvor jeg skal bo nu. Dengang var der to store meget smukke hunde, der ”adopterede” mig. De vidste præcis, hvornår jeg gik min morgentur, og vidste, at jeg havde mad med.

Min ven fortalte, at da han var kommet ud til huset for at forberede, hvor vi skal bo, genkendte hundene ham, selvom der var gået mere end et år. De kom løbende mod ham og selvfølgelig har han givet dem mad, og de har slået sig ned udenfor stakittet, hvor de med små afstikkere vender tilbage og høfligt og roligt venter og vogter. Andre hunde bliver gennet væk meget bestemt.
Er der noget at sige til, at jeg glæder mig? Måske også hilse på andre gamle bekendte og sidde på deres overdækkede terrasser, drikke øl og spise flæskesvær, mens konerne spørger mig, hvordan de skal slanke sig. Sige ”Hola” til de handlende, og til børnene i deres skoleuniformer til og fra skole, beundre motorcykeltaxierne. Her hilser alle på hinanden og jeg ser ingen gå med deres mobiltelefoner.
Folk vil givet snakke om muren, der bliver talt så meget om nu mellem USA og Mexico. Det gør mig så bedrøvet og gal, når jeg høre snak om den slags mure.
Shirley Maclaine skrev i én af sine bøger: ”Når et samfund begynder at tænke separat på den enkelte, er det begyndelsen til enden på civilisationen.”

Kig ind til Anni’s Vitalshop i Fuengirola, Los Boliches eller Elviria, hvor jeg og mit team af dygtige medarbejdere kan give dig tips tilgode kosttilskud til dine firebenede venner.

Af Anni Dahms, Syge-& Sundhedsplejerske, Biopat og Ernæringsvejleder. Indehaver af butikskæden Annis Vitalshop.

Del

Du vil måske også kunne lide

© 2009-2019 La Danesa – Norrbom Marketing.
Designed and developed by yummp.

Søg på La Danesa

Planlagt vedligeholdelse: Lørdag d. 5. august 2023 fra kl. 8.00 vil der foretages opdateringer på ladanesa.com.​ Vær opmærksom på, at sitet vil være utilgængeligt i den periode der foretages opdateringer, og det samme gælder for La Danesas App.